maandag 7 september 2015

Maandag 7 september

Nadat de 1ste kleuters geturnd hebben en de peuters bij juf Aicha naar hartelust konden puzzelen, gingen we verder op verkenning.

Vorige week verkenden we onze klas; vandaag verkennen we onze school!


We doen dit niet enkel om even te wandelen, maar vooral omdat we zo kennismaken met het domein en de daarbij horende afspraken kunnen delen. We zien ook hoe ons domein er uit ziet tijdens dit seizoen en kunnen dit later vergelijken.


Kennis maken met onze dieren. We spreken af wat we wel en niet mogen, zodat onze dieren niet schrikken.


Poorten op de speelplaats; deze blijven altijd dicht!


We stappen verder naar het veld en zien ...


de bonte zandbak!


We stappen verder naar de refter, de klassen van grote jongens en meisjes en naar onze moestuin.


Wat is dit ??? Een aardappel!


en paprika


en maïs


We kijken goed rond!


Waww, wat groot!


De bolletjes geven hun ogen de kost!


We stappen verder en zien onze boomgaard met appels en peren.



We stappen verder naar het bos en zien ons voederhuisje.


Tuur merkt de nestkastjes in ons bos ook op.


bosplezier!



Wie zijn daar op wandel? De kippen :-)


We sluiten onze kennismakingstocht af met een 'klasfoto' bij de nieuwe 'bonte muur'.


Cheesssssssssssssseee



Tijdens de kennismakingstocht zong Mila een liedje over een papegaai. Wanneer we terug in de klas waren, beluisterden we dit eens op de computer. 

We vonden ook een gek papegaaienlied dat we gebruikten als bewegingstussendoortje.



Op maandagnamiddag komt juf Martine ons ondersteunen in de klas.


Ik ben een beetje vergeten hoe ik mijn jas moet aandoen ...


Zo??? 'Neen juf!' antwoorden de bolletjes


Ik leg mijn jas neer,
een hand in de mouw 
en nog een keer.
Omhoog die handen allebei.
Ik heb mijn jas aan,
flink van mij!



De bolletjes kijken bevestigend



Ik demonstreer verder en zeg ondertussen het versje enkele malen op




De bolletjes voeren de bewegingen mee uit en leren al doende het versje.


Na inspanning, tijd voor ontspanning. 
Alhoewel, ... spelen in de zandbak lijkt een banaal spel, maar ...
wist je dat ze ondertussen heel wat bijleren?
Potjes vullen en terug leeg maken leert hen heel wat rond 'inhoud en volume' en bijhorende begrippen. ('Is het potje vol? Kan er nog wat bij? Is het bijna leeg/ vol? Waar kan er meer/minder in?) de motoriek (potjes zand met schop of met lepels ... vullen), sociale vaardigheden (materiaal leren delen, samen kastelen bouwen), en nog zoveel meer!


Ondertussen kunnen de tekeningen van het versje, die het stappenplan vormen om onze jas aan te trekken, ingekleurd worden bij juf Martine.



Aiko maakte heerlijke taart voor Noortje en Matteo :-)


Lorenzo zorgt voor de hongerige baby :-)


Lies ging op stap met haar baby en haar aapje.


Laurine speelt graag in de autohoek.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten