vrijdag 7 november 2014


Sara was het 'bolletje van de week'.


We kregen bezoek van 'Glimlachen.be'. Dit project met tandartsen bezochten onze school om mondhygiëne te promoten.


Enthousiaste 'bolletjes' :-)





Waar worden ze onze tanden sterk van? Waar worden onze tanden ziek van?



De bolletjes konden flink antwoorden ;-)


De tandarts had een verhaal bij van Cas en Kato.







Ze had ook instrumenten van de tardarts.




Demonstratie tanden poetsen.


De bolletjes doen mee!!



Wat leuk; tandenmuziek maken ;-)



Opdrachtenspel uitleggen waar kleur, fijne motoriek, denkvermogen, vergelijken geoefend wordt.



Keano wil fotograaf zijn. Zijn opdracht luidt als volgt; 'fotografeer de opdrachtkaarten en het spel'.



Mooie foto Keano! 


Opgelet voor de vingers!



Keano kiest voor een close-up :-)


Mooie foto om af te sluiten!


Na het eten poetsen we onze tandjes. We oefenen met de zandloper.



Ran voert spontaan een show (tje) op.

Hebben jullie allemaal zin om te dansen??????
We warmen ons op met enkele danspasjes om vervolgens door te gaan met wat bewegingsexpressie. Op muziek worden de kleuters stampende olifanten, sissende slangen, sluipende katten, slaperige muisjes, ... .


Als afsluiter en rustmomentje zochten deze  muisjes in de klas naar een knus bedje ...


Gevonden!!!! :-)



Woensdagmorgen bracht ik een voedersilo en een zakje vogelzaad mee.

Samen bekeken we dit goed en dachten we na over een geschikte plaats om dit op hangen.
Het moet zeker dicht bij het bos hangen, waar de vogels wonen en wij willen het graag vanuit de klas kunnen bekijken.



We gingen op zoek ...


Xander zorgt voor de fotoreportage ;-)








Geschikte plaats gevonden! Aan de paal tussen onze klas en het bos kunnen we de voederton bevestigen.


Even een stoel erbij halen om wat te groeien.








Voila, de voederton hangt op! We hopen op vele bezoekers!









Ik moet even poseren van Xander :-)


Teamwork om de stoel terug naar de zaal te brengen ;-)








En nu afwachten...


Xander bracht een sparappel mee.


We kijken of we vogels zien proeven van onze zaden. Helaas :-(



Xander merkt op dat onze paddenstoelen geen licht meer geven. We gaan op zoek naar de oorzaak.
Gevonden! De batterijen zijn leeg!


We zoeken samen hoe het batterijenhoudertje open gaat en halen ze eruit. We bekijken hoe de nieuwe batterijen er in moeten.


Ook de vogeltjes in onze boom geven geen licht meer.


Dankzij de bolletjes stralen ze weer als nooit tevoren ;-)



Ook de paddenstoelen werken terug!
Wat moeten we nu aanvangen met de oude/lege batterijen??????


Keano wijst ons de weg! Deze moeten we inzamelen in de ton!


Inderdaad! Onze school zamelt batterijen in. Per kg batterijen ontvangen we punten. Deze punten kunnen we inwisselen om materiaal aan te schaffen om op de speelplaats te spelen.
Helpen jullie/ buurvrouwen/ familie/ vrienden mee???? 


Terug in de klas gluren we nog even door het raam om vogels te spotten. Maaaar, wie zien we in het bos??????? Onze kippen die verdwaald zijn ...


Dit moeten we even met z'n allen bekijken ;-)


Hééé, we zien ook een konijntje huppelen :-)


:-) :-) :-) 




Xander zei dat hij een RODE trui aan had. 'Wie heeft nog een rode trui aan?'
'Inderdaad, Keano ook en in trui van Leon zit ook de rode kleur.'
Daarna gingen we kleur per kleur af.


De GELE  meisjes!


De BLAUWE jongens!


Gil was in het beige.


Maarten in het groen.



Sara had heel veel kleurtjes op haar trui.


Xanders bracht zijn kompas mee.
Ik probeerde de bolletjes het nut en gebruik van een kompas uit te leggen. 
Ik nam er mijn wereldbol bij.



Xander ziet veel zee.


Mijn vinger bedekt ons land(je) helemaal. De kleuters begrijpen er niks van!


We sloten deze week af met een toneeltje over tanden poetsen.
Ik speelde een stukje 'mime', waarbij ik eerst alles met mijn tandenborstel deed wat eigenlijk niet mag. Ik kamde er mijn haren mee, kriebelde mijn neus, gebruikte hem als balpen, etc... Al snel riepen de kleuters mij toe dat dit niet mocht. 



Neus kriebelen


Haren kammen


Gelukkig leerden de bolletjes mij hoe wel WEL moet!
Eerst onderaan beginnen. 


'Ben ik al klaar?' 'NEEEEEEEENNNNNN!!!! de bovenkant moet nog gepoetst worden!'



'Klaar?' 'NNNEEEEENNNNNN!!!! de binnenkant moet nog gepoetst worden.'



Zo ging het nog eventjes door, tot de bolletjes zagen dat mijn tanden mooi blinkten ;-)







Om af te sluiten sfeerbeeldfilmpjes' van het 'koek - en drankmoment'.

Prettig verlengd weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten