dinsdag 6 september 2016

maandag 5 en dinsdag 6 september


Maandag 5 september


Zoals elke dag, starten we na het vrij spel, met een praatronde. 
Ik noteer wat de kinderen vertellen en/of tonen. 
Vanuit hun verhalen, kunnen ideeën of zelfs (dag)projectjes ontstaan.


Jule bracht maandag een bloem uit zoutdeeg mee. 


Ze toonde deze trots aan de anderen.
De kinderen vonden dit heel leuk. 
Daarom gaan we donderdag ook aan de slag met zoutdeeg in de klas!


Maandag lanceerden we ook de bolletjesfoto's voor onze aanwezigheidspaddenstoel.
Wanneer ik het register invul, mogen de bolletjes hun foto zoeken en op de paddenstoel kleven.
Zo krijgen de kleuters een beter beeld van wie er aanwezig/afwezig is in de klas.




De aanwezige bolletjes hangen op de paddenstoel.


Kleuters die afwezig zijn, worden in het huisje gekleefd. 
Deze korte, dagelijkse activiteit leent zich er perfect toe om te werken rond 'hoeveelheden'.
Zo tellen we hoeveel kleuters er thuis zijn, gebruiken we de begrippen meer/minder/ evenveel, ...



Alweer een interessante praatronde!
Terwijl Eleni vertelt over de boerderij; stellen Laurine en Vic haar een vraag.
Eleni kan die vlot beantwoorden en vertelt verder :-)
Jaja, de bolletjes leren goede gesprekken voeren! 
D.w.z. iets durven vertellen, luisteren naar elkaar, vlot en constructief in interactie treden, ...
Heel fijn dat dit hen al lukt!


Mason bracht frambozen mee uit Litouwen.
En, ... de bolletjes mochten eens proeven ;-)


Lekker!


In onze schooltuin hebben wij braambessen.
Wie wil deze eens proeven?


We gaan op zoek!


Braambessen gevonden! 
Helaas weinig rijpe bessen :-(
De bolletjes helpen bessen zoeken.


Kijk! Wat is dit????


Mason weet het! Kastanjes!


We bekijken de moestuin en zien ...
Appels????


Neen! Tomaten. 
Helaas zijn ze nog rijp. Ze zijn nog groen.
We komen volgende week opnieuw langs.



Wat verder hebben we meer geluk!
Daar zijn er al wat Cherrytomaatjes rijp :-)



We zien de pompoenplant


En courgettes groeien


Door de moestuin stappen


We observeren het leven rond de wilde bloemen en konden zelfs de hommels horen zoemen!



Eenmaal terug in de klas, gingen we aan de slag.


In een schoendoos legden we een blad, wat verf en stenen.



Daarmee mochten de kleuters goed schuiven (toveren).




Enkele anderen kleuters mochten met hun handen schilderen en verf mengen.




Laurine en Kasper konden er geen genoeg van krijgen en mochten deze techniek nog eens in hun portfolio maken.




Mooi werk!


Leuk resultaat!


Onze moestuinbuit werd gewassen.


Als afsluiter van de voormiddag, konden de kleuters een tomaatje of een braambes proeven.
Ondertussen werd er gepraat over hun belevingen in de moestuin.





Mason vond deze peer op de terugweg naar de klas.
Hij vroeg zich af wat dat gaatje was ...


We sneden de peer open en onderzochten deze. 


Nadat de bolletjes geturnd hadden, gingen we onze koek in ons 'restaurantje' opeten.
Gezellig hé!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten