zaterdag 20 september 2014

Week 3 in de bolletjesklas


Onze paddenstoel wordt vanaf nu gebruikt als aanwezigheidskalender. Wanneer ik het aanwezigheidsregister invul, mag iedere kleuter zijn foto ophangen. 



De kleuters die niet in de klas aanwezig zijn, maar thuis, worden in het huisje gekleefd.
Zo is het voor de kleuters makkelijk zichtbaar wie wel/niet aanwezig is in de klas.


Xander bracht lekkere notencake mee die hij gemaakt had met papa. 


De auto werd plots een bus, met plaats voor; even tellen; één, twee, drie, vier, vijf ,... zelfs zes kleuters!


Er werden opnieuw noten en kastanjes meegebracht! De kleuters zijn er helemaal in de ban van!


We verdelen de noten in potjes. In elk potje moeten evenveel noten gelegd worden. 
We tellen en tonen de hoeveelheden mee op onze vingers.
Keano toont trots 4 vingers, evenveel vingers als er noten in het potje zitten.



Dinsdag werd onze proefdag! 
Ran bracht een notenkraker mee, zodat we eens konden proeven de hazelnoten en de okkernoten. Hij demonstreerde hoe de notenkraker werkte.



Ran liet iedereen eens proeven ... De kleuters vonden de okkernoten heel lekker!



Tijdens het vrij spel mochten de kleuters noten maken met plasticine. Er werd heel wat geëxperimenteerd!




Appels zijn, net zoals noten, ook vruchten die aan de bomen groeien. Daarom maakten 
dinsdagnamiddag appelmoes. Ik schilde de appels, de kleuters sneden die in stukjes.


Fotograaf van dienst; Keano, zorgde voor een mooie fotoreportage mét sfeerbeelden :-)


Kijk eens hoe flink ze hun appelstukjes in de kom doen!




Hé, als ik mijn vinger voor de lens houdt, dan staat die op de foto!





Het plafond :-)






Ondertussen werd er ook gespeeld in de hoekjes.









Wanneer alle appels in stukjes gesneden waren, kon de pot op het vuur. We voegden wat suiker en water toe.
Iedereen kon even roeren en ondertussen met alle zintuigen genieten van de appelmoes. We roken, hoorden sudderen, zagen de appelstukjes veranderen in moes, ...



Als een volleerd kok, roerde Xander in de pot en deelde daarna de kommetjes uit.


Assistentie door Adana :-)


En eindelijk konden we ook proeven! In een mum van tijd was alle appelmoes op! 



Donderdagmorgen zagen we een lief bosbewonertje door het raam. Met heel veel interesse gluurden de kleuters door het raam, ... tot het konijntje terug het bos in huppelde ;-)



Als afsluiter van de voormiddag werd een verhaal van Jules vertelt. Op grote praatplaten konden de kinderen meevolgen hoe Jules, Opa en Max naar het bos gingen. Onderweg begon het hard te waaien en vielen er hazelnoten naar beneden; zelfs op Jules hoofd ... .

In de namiddag gingen we opnieuw het bos in om meer 'bosmateriaal' te zoeken. Deze keer verzamelden we ook blaadjes, takken, ... en natuurlijk ook terug noten!



Adana droeg de grote doos. Wat is ze sterk!


Kijk eens wat wij allemaal verzamelden!


We gingen ook op zoek naar de Hazelaar; waar al onze hazelnoten vandaan komen. We speurden de grond af op zoek naar hazelnoten én vonden hem!




Terug in de klas, werd het 'bosmateriaal' kort besproken. We bekeken de takken en zagen onmiddellijk verschillen. De begrippen; lang, kort, dik, dun, groot, klein, groter dan, kleiner dan, ... kwamen aan bod.

Vrijdagmorgen hadden we hoog bezoek; Spiderman was aanwezig in onze klas :-)
Hij bracht ook zijn zwemattributen mee!


Er werd deze week heel wat gepuzzeld. Diverse puzzels en spelletjes werden uitgelegd; o.a. deze dominopuzzel. Vanaf volgende week zullen we met een puzzelkaart werken, waarbij het niveau (kleur) van puzzel genoteerd wordt d.m.v. een klever. Zo wordt zowel voor de juf, als voor de kleuter, zichtbaar wie veel puzzelt en welk niveau ze al aankunnen.


Hendrik was vrijdagmorgen in de klas en begeleidde de kinderen bij de fijnmotorische spelletjes.




Rarara; wie zit daar achter???? Koekoek!


In de autohoek werden ondertussen heuse autobanen gemaakt.


In de namiddag speelden we spelletjes met het meegebracht 'bosmateriaal'; o.a. een kimspel en een raadspel.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten